ETICKÁ
VÝCHOVA
Táto stránka je spracovaná
podľa podporného programu rozvoja osobnosti dieťaťa mladšieho školského
veku "Akceptujme sa navzájom".
Odporúčam dodržať uvedené poradie hier. Postup jednotlivých hier
si môžete upraviť podľa svojich potrieb.
1. Ja
Deti sedia v kruhu, každý hovorí
o sebe, čo robí najradšej, ako sa hráva, s kým a s čím sa hráva, o
svojich kamarátoch.
2.
Pravidlá
Určenie pravidiel, napísanie pravidiel. Deti hovoria o tom, čo chcú
alebo nechcú, aby im ostatní robili. Navrhujú pravidlá, ktoré by sa
mali dodržiavať, aby sa cítili v skupine príjemne a bezpečne. Pravidlá
sa zavesia na viditeľné miesto. Pri porušovaní sa navzájom upozorňujú.
3.
Spoznaj druhého
Deti sa rozdelia na dve skupiny. Oddelia sa závesom, dekou alebo iným
nepriehľadným predmetom. Zo svojej skupiny vyberú jedného, ktorý sa
postaví. Po odstránení zábrany hádajú meno vybraného člena druhej
skupiny. Skupina, ktorá skôr uhádne meno, získava nového člena do
svojho družstva. (Poznámka: Ide o utvrdenie si mien, rýchlosť,
pohotovosť. Nejde o výhru!)
4. Toto som ja
Deti sa pozerajú do zrkadla,
všímajú si časti svojho tela, ich funkciu, význam. Postupne si
prehmatajú časti tela. Na obrázku vnútorných orgánov vysvetliť ich
funkciu. Vysvetliť deťom, čo pôsobí na telo pozitívne, čo orgánom škodí
(nevhodné jedlá, sladkosti - žalúdku, zubom; fajčenie a alkohol -
pľúcam, srdcu; a pod.). Názory a postrehy detí sú dôležité. Všetko, čo
povedia, treba akceptovať.
5. Moje telo
Všetky deti sa rozdelia do dvojíc a
každá dvojica dostane dva hárky baliaceho papiera. Jeden z
dvojice si ľahne na papier a druhý ho obkreslí. Potom si úlohy vymenia.
Jednotlivé detaily si každý dokresľuje sám na svoju postavu.
Obmena 1: Papiere rozložia po triede a navzájom si dokresľujú to, čo by
mal mať ich kamarát.
Obmena 2: Na veľký papier si obkreslia ruky (nohy) a spoločne ich
vyfarbujú.
6. Čo som jedol
Rozhovor o tom, čo deti jedli, ako im jedlo chutilo, či to bolo zdravé,
čo by radšej jedli. Kreslenie obrázkov na túto tému.
7.
Čo mám rád
Rozhovor o obľúbených jedlách a nápojoch detí, či sú zdravé a vhodné.
Hľadanie zdravých a vhodných jedál a nápojov pre deti. Kreslenie
obrázkov so zdravými jedlami a nápojmi.
8.
Šport a zdravie
Rozhovor o športoch podľa ročných období. Vplyv športu na zdravie.
Kreslenie obrázkov.
9.
Zrkadielko v krabičke
Deti sedia v kruhu. Rozhovor o ľuďoch, ktorí sú pre nich dôležití,
ktorí sa o nich starajú. Podávajúsi krabičku, v ktorej je zrkadielko.
Vopred sa dohodnú, že neprezradia, koho v krabičke uvidia. V krabičke
uvidia najdôležitejšiu osobu na svete. Vhodné otázky: Koho ste videli v
krabičke? Kto je najdôležitejšia osoba na svete? O koho sa starajú? Ako
sa starajú o seba?
Ďalšie hry budú postupne pribúdať.